Shawn Mendes toont een nieuwe kant van zichzelf als artiest en persoon

Shawn Mendes Berlijn

Twee dagen voor het nieuwe album ‘Shawn’ uitkwam, bracht de Canadese Shawn Mendes de muziek al tijdens een kleinschalig optreden in Berlijn. En ik was erbij!

13 november 2024: Shawn Mendes brengt zijn nieuwe album in preview tijdens een intiem optreden in de Berlijnse Tempodrom, een zaal met een capaciteit van nog geen 4.000 personen. Het is voorlopig zijn enige concert in Europa. En ook daarbuiten doet hij weinig bestemmingen aan met zijn ‘For friends And Family Only’-optredens. Dat maakt dat het – zelfs de dag voordien toen fans met staanplaatsen al stonden aan te schuiven – rond de concertzaal effectief voelt alsof een groep vrienden van overal in Europa samenkomt om hun idool te zien. Ja, de gedeelde liefde voor Shawn maakt dat je binnen het Mendes Army snel contacten legt.

Die kleinschaligheid en het woonkamergevoel van de zaal is alleszins een bewuste keuze van de artiest, want een dikke twee jaar geleden werd het hem allemaal even te veel. Hij was nog maar net aan zijn wereldtournee rond het album Wonder begonnen toen hij de rest van de optredens annuleerde, tot grote spijt van veel fans. Een tijdje bleef het relatief stil, maar nu is hij terug met een nieuw album, Shawn, waarin hij terugblikt op die moeilijke periode. 

Voor veel concertgangers is het minstens 5 jaar geleden dat ze Shawn live zagen. Ook voor mij. Mijn laatste herinnering aan hem dateert van maart 2019 in het Antwerpse Sportpaleis. Toen was hij 20 jaar, ik 18. Nu is hij 26, en in de jaren die voorbijgingen is er duidelijk veel veranderd. Maar dat is ook logisch: als ik naar mijn eigen leven kijk, zijn er ook veel verschillen tegenover toen. Misschien vergeten we soms dat artiesten ook maar gewone mensen zijn. De lief en vriendelijk uitziende jongen die ik me herinnerde, heeft plaatsgemaakt voor een man met een ietwat ruigere uitstraling. Skinny jeans werden brede broekspijpen, er kwam een lichte snor en baard en er is ruimte voor meer spontaniteit op het podium, al kan ik het niet helpen om ook een vleugje onzekerheid en een nood aan geruststelling op te merken.

Misschien vergeten we soms dat artiesten ook maar gewone mensen zijn

Het is de eerste seconden dus licht bevreemdend om hem op het podium te zien komen. Maar dat verandert wanneer hij begint te praten; daaraan voel je dat hij nog steeds dezelfde jongen is die zijn droom najaagt, al is het deze keer met meer balans om zichzelf niet te verloochenen. Hij begint zijn concert dan ook met een toepasselijk nieuw lied: That’s The Dream. Maar niet voordat hij zijn fans bedankt om er te zijn. Hij noemt het heel “trusting” en “brave” om naar een concert te gaan waarin een artiest voornamelijk onuitgebrachte muziek speelt, iets wat hij naar eigen zeggen niet licht opvat.

Daarna komen het nieuwe Heavy en That’ll Be The Day. Allebei emotionele, rauwe liedjes die tonen dat hij de afgelopen jaren over veel zaken heeft nagedacht. Tussen de liedjes voorziet hij uitleg en gaat hij in interactie met het publiek. Zo heeft hij het over de Berlijnse geschiedenis en dat hij opkijkt naar de manier waarop Duitsers ermee omgaan. Meermaals benadrukt hij ook hoezeer hij van een Duits publiek houdt. Het internationale publiek erkent hij helaas niet. Nochtans zijn er zeer grote groepen vanuit Polen en Nederland speciaal voor hem naar Berlijn gekomen. En ja, ook deze Belgische is van de partij. Dat er een internationaal publiek is, had hij eigenlijk moeten weten gezien het zijn enige concert in Europa is.

Tijdens Stitches wordt het verdrietige even aan de kant gezet. Heel de zaal zingt luidkeels mee met deze hit. Zelfs nu hij het lied simpelweg met zijn gitaar brengt. Shawn Mendes blijft als artiest duidelijk zijn kracht vinden in eenvoud: gewoon hij met zijn gitaar. Al zoekt hij nadien wel versterking op. Voor Isn’t That Enough komen twee van zijn vrienden waarmee hij aan het nieuwe album werkte hem vervoegen op het podium. Ze geven elkaar knuffels, geruststellende schouderklopjes en ze genieten duidelijk van elkaars gezelschap. Mendes, die aan het begin van zijn carrière nog dacht dat hij beter zou aarden in een band, leeft helemaal op.

Shawn Mendes blijft als artiest duidelijk zijn kracht vinden in eenvoud

Ook voor Rollin’ Right Along (met country-invloeden) en Nobody Knows blijven zijn bevriende muzikanten Mike Sabath en Eddie Benjamin aanwezig op het podium. Daarna volgt Heart Of Gold, een lied dat gaat over het verlies van een childhood friend. Tijdens dat lied gaan er allemaal gouden hartjes de lucht in. Fans hadden deze actie georganiseerd, al lijkt er niet veel reactie op te komen van Shawn. Heart Of Gold mondt uit in een aangrijpend instrumentaal deel met in de hoofdrol een viool, een instrument dat hij pas onlangs verwelkomde in zijn muziek en shows. Dat was overduidelijk een goede keuze.

Tijdens It’ll Be Okay wordt een fan onwel. Het optreden ligt even stil en als de gentleman die hij is, biedt hij haar zijn flesje water aan. Zodra security aangeeft dat de situatie onder controle is, herbegint hij het lied met evenveel emotie. En die zit ook sterk vervat in de daaropvolgende ingetogen cover van Hallelujah, waarmee Shawn zijn nieuwe album afsluit. Hij brengt het lied met een harmonium en legt uit dat hij tijdens zijn time off heeft kennisgemaakt met dit instrument. Hij bespeelt het nadien spontaan en zingt wat in hem opkomt. Eindigen doet hij met heel hoge noten die het bereik van zijn stem met succes tonen en waar heel veel pijn achter lijkt te schuilen. In de zaal is het muisstil… Een echt kippenvelmoment. Als het nog niet duidelijk was hoe diep hij heeft gezeten, kan je er nu helemaal niet meer omheen.

Het nieuwe In Between dat volgt, houdt de emotie verder vast. Net op tijd komt In My Blood. Hoewel het ook gaat over je niet goed in je vel voelen, zit er veel hoop in. Op tour, ook al in 2019, eindigt Shawn Mendes dit nummer altijd met een meezinger die gaat van *oooh, oooh, oooh, oh*, waardoor het lied iets vreugdevols krijgt. En dat is nu niet anders. Mocht ik niet beter weten, waan ik me even in een grote arena in plaats van een relatief kleine theaterzaal.

Dan is het tijd voor het moment waarop wat nog niet werd aangekaart deze avond eindelijk aan bod komt. In Who I Am, de opener van zijn album, zingt hij dat het zijn hart brak toen hij zijn tour annuleerde, maar dat hij niet anders kon dan voor zichzelf te kiezen. Hij vertrouwt het publiek ook toe dat hij niet meer goed kon omgaan met de paparazzi die hem volgde in L.A., wanneer hij daar woonde. Dat hij de wilde theorieën die de ronde deden moe was. Dat het hem stoorde dat in de media de vrouw altijd de schuld krijgt als een relatie misgaat. En dan had hij het over de mushrooms waarmee hij experimenteerde om alles een plaats te geven. Dat laatste is even een komische ommekeer die neigt naar promotie als hij zegt dat de mushrooms hem hebben geholpen om zaken over zichzelf te ontdekken. Al lijkt hij het ook te beseffen, want hij giechelt even ongemakkelijk: “Oh, what did I start?”. Het is je vergeven Shawn, whatever works for you. The Mountain begint dan ook als volgt: “I took a trip to the mountains, I took a trip to the sea. I took a sip from the fountain, I took a pill to be free”.

Hoewel zijn album er nu is om keer op keer van te genieten, blijft de live-ervaring onklopbaar.

Het begin van het lied wordt lacherig en met een beetje ongeloof onthaald, maar later kaart hij daarin ook de geruchten aan over zijn geaardheid. “You can say I like girls or boys, whatever fits your mold.” Meteen valt het enthousiaste gewapper van regenboogvlagjes op in het publiek. Op een eerder Friends and Family-concert heeft Shawn gezegd dat hij er nog niet helemaal aan uit is, terwijl hij in het verleden altijd benadrukte dat hij zeker en vast hetero is. Hij voelt zich dus nu comfortabeler om, al is het subtiel, eerlijk en open te zijn over wat hij voelt. Zelfs als dat voor hem nog onduidelijk is. Dat wordt geapprecieerd door de fans, die hem altijd al bewonderen om zijn authenticiteit. Want het leven is niet zwart-wit. Het is niet zo dat er een magische grens is waar je overgaat om je leven volledig authentiek te gaan leiden. Het is een levenslang proces van jezelf ontdekken. En dat is exact waar dit nieuwe album van Shawn Mendes voor staat.

Tijdens de apotheose met Why Why Why wordt die eeuwige zoektocht gevierd met een goede dosis vreugde. Want zelfs op momenten waarop je niet weet waar je naartoe wilt, is er ruimte om te groeien als mens. Het is duidelijk dat Shawn dat de afgelopen periode ondervond. Hij sluit zijn optreden dankbaar en licht geëmotioneerd af. Zo’n show van een uur waarin hij zichzelf blootgeeft, lijkt mentaal best wat van hem te vragen.

Dus wat nu? Zou Shawn Mendes binnenkort een wereldtournee aankondigen voor zijn nieuwe album… Ik weet het niet, maar ik denk niet dat dit al meteen aan de orde is. De enkele festivals die gepland staan en zijn laatste ‘For Friends And Family Only’-optreden in zijn hometown Toronto zullen voorlopig wel volstaan met het oog op zijn mentaal welzijn. Dat maakte het einde van de show in Berlijn natuurlijk bitterzoet. Want hoewel zijn album er nu is om keer op keer van te genieten, blijft de live-ervaring onklopbaar.

Setlist For Friends And Family Only in Tempodrom Berlijn:

Volg mij ook op Instagram en Facebook om op de hoogte te blijven van mijn (journalistieke) verhalen! Filmpjes van het concert vind je in mijn hoogtepunt op Instagram. Enjoy! 🙂

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *